Intro
Narzędzie: kartka papieru, ołówek, cyrkiel, linijka
Teoria: Brief, metody projektowania logo, triki projektanta,
Praktyka: tworzenie własnego gridu oraz szkice
Etap Design Thinking: Poszukiwania.
More:
Elena Gomez – Miranda, Tania Quindós, Projektowanie ikon i piktogramów, d2d.pl
to jedna z tych książek, które grafik powinien mieć są tutaj opisane podstawy projektowania ikon na bazie siatki kwadratowej.
Metody projektowania logo
Są dwie główne profesionalne metody na projektowanie logo:
- Projektowanie z wykorzystaniem zasad kompozycji tj. złoty podział/ golden ratio, na siatce kompozycyjnej lub z wykorzystaniem elementów takiej siatki np. okręgów.
- Projektowanie z wykorzystaniem gridu czyli siatki, którą tworzy się własnoręcznie/ korzysta się z gotowej.
Oczywiście jest jeszcze jedna metoda, metoda prób i błędów tworzenia logo bezpośrednio w programie graficznym. Tą metodę stosują Ci którym się “wydaje”, że się na grafice znają i “potrafią w photoshopa”. I tej metody nie będziemy stosować.
Triki profesjonalisty:
W obu tych metodach, aby uzyskać efekt logo “profesjonalnego” należy:
- Stosować jednakowe wartości matematyczne lub ich wielokrotności lub wielokrotne pomniejszenia dotyczy to grubości linii, promieni okręgów itd.
- Używać oczu! Matematyczne rozwiązania są dobre przy pierwszym etapie projektowania. Natomiast na każdym etapie projektowania trzeba mrużyć oczy, patrzeć na projekt z daleka i z bliska oraz oceniać czy linie, które są matematycznie idealnie równe, optycznie też się takie wydają.
- Jeśli jesteś zadowolony z projektu to teraz zmień go na negatyw – sprawdź czy z białych przestrzeni – świateł nie powstają jakieś potworki.
- Doceń symetrię, warto rozważyć czy twoje logo może być symetryczne w całości albo w jakiejś części.
Etapy projektowania logo:
- Brief
- Moodboard
- Szkice
- Konsultacja z klientem
- Projekt logotypu (logo i typografii)
- Mock-up – sprawdzenie jak się sprawdza projekt w różnych sytuacjach
- Konsultacja z kientem
- Poprawski
- Akceptacja projektu.
- Przesłanie
Brief
Brief to dokument będący zbiorem pytań i odpowiedzi systematyzujących wiedzę w obrębie danego projektu. Zawiera wszelkie informacje opisujące przedmiot zlecenia – tzw. deliverables czyli to, co w efekcie współpracy zostanie dostarczone klientowi.
Jakie pytania powinny znaleść się w briefie:
- O istotę projektu
- O sytuacji rynkowej
- Adresat projektu (persona)
- Preferencje stylistyczne i estetyczne
- Dane techniczne
- Budżet
Szkice i grid
- spór o to czy zacząć od szkicu czy od gridu jest nie do rozstrzygnięcia, to zależy od tego jak wam wygodniej. Spróbujcie na oba sposoby.
- Szkic ma być wykonany za pomocą ołówka, cyrkla, linijki na kartce białej lub dot. Jeśli nie macie specjalnego zeszytu to warto skorzystać z Gridzzly albo z papieru milimetrowego.
Wprawni graficy potrafią samodzielnie zrobić sobie grid:
Brief na Wasze logo!
- Istotą projektu jest stworzenie logotypu (czyli sygnetu i dobranie typografii) obrazującego problem społeczny, który wybraliście na poprzednich zajęciach. Projekt dobrze oprzeć na MAPIE MYŚLI – wypisz wszystkie skojarzenia/ hasła jakie masz z problemem, który wybrałeś (zrób skan albo wykonaj mapę w jakiejś darmowej aplikacji).
- Jeśli istnieją to przejrzyj konkurencyjne logotypy podobnych projektów – poszukuj ich na Instagramie, Behance i po prostu w Googlach, zapisz swoje inspiracje.
- Adresatem projektu są twoi koledzy. Ich ocena będzie decydująca. Oceniać loga będziemy za dwa tygodnie.
- Brak sprecyzowanych preferencji.
- Projekt logo należy przygotować w programie Affinity Design lub podobnym (ale o tym będzie na przyszłych zajęciach).
- Budżet projektu to 0 zł.
Zadanie
- Przygotuj prezentację w Power Point/ Prezi:
- 1 slajd – Określ zwięźle problem – na zasadzie tytułu. Nadaj mu nazwę. Możesz ewentualnie dodać slogan. Nazwa problemu może być abstrakcyjna, jeśli podtytuł będzie jasno określał o co chodzi.
- 2 slajd – Umieść swój moodboard jako jpg.
- 3 slajd – Mapa myśli/ chmura skojarzeń – wypisz wszelkie pojęcia, nazwy kolorów, kształtów, rzeczowniki i czasowniki, skojarzenia z osobami mogą być najbardziej szalone – ważne by pobudzić swoją kreatywność. Wszystko oczywiście ma być związane z problemem.
- 4 slajd. Umieść tutaj loga “konkurencji” które poruszają podobny problem.
- 5. slajd. – swój najlepszy szkic wedle własnego uznania.
- Przygotuj 20 szkiców logo. Szkice możesz wykonywać na jednej kartce lub każdy na oddzielnej kartce. Szkice zeskanuj telefonem/ zrób zdjęcia i zapisz jako jeden plik PDF. Wybierz ten szkic, który uznasz za najlepszy i umieść go jako obraz w 5. slajdzie w prezentacji. PDF ze szkicami prześlij do zadania w Teams
- Prezentację i skany próbnych szkiców prześlij do logo do Zadania w Teams.