Wstęp do projektowania logo na siatce/gridzie (cz. 1)

Intro

Narzędzie: kartka papieru, ołówek, cyrkiel, linijka

Teoria: Brief, metody projektowania logo, triki projektanta,

Praktyka: tworzenie własnego gridu oraz szkice

Etap Design Thinking: Poszukiwania.

More:

Elena Gomez – Miranda, Tania Quindós, Projektowanie ikon i piktogramów, d2d.pl

to jedna z tych książek, które grafik powinien mieć są tutaj opisane podstawy projektowania ikon na bazie siatki kwadratowej.

Metody projektowania logo

Są dwie główne profesionalne metody na projektowanie logo:

  1. Projektowanie z wykorzystaniem zasad kompozycji tj. złoty podział/ golden ratio, na siatce kompozycyjnej lub z wykorzystaniem elementów takiej siatki np. okręgów.
  2. Projektowanie z wykorzystaniem gridu czyli siatki, którą tworzy się własnoręcznie/ korzysta się z gotowej.

Oczywiście jest jeszcze jedna metoda, metoda prób i błędów tworzenia logo bezpośrednio w programie graficznym. Tą metodę stosują Ci którym się “wydaje”, że się na grafice znają i “potrafią w photoshopa”. I tej metody nie będziemy stosować.

Triki profesjonalisty:

W obu tych metodach, aby uzyskać efekt logo “profesjonalnego” należy:

  • Stosować jednakowe wartości matematyczne lub ich wielokrotności lub wielokrotne pomniejszenia dotyczy to grubości linii, promieni okręgów itd.
  • Używać oczu! Matematyczne rozwiązania są dobre przy pierwszym etapie projektowania. Natomiast na każdym etapie projektowania trzeba mrużyć oczy, patrzeć na projekt z daleka i z bliska oraz oceniać czy linie, które są matematycznie idealnie równe, optycznie też się takie wydają.
  • Jeśli jesteś zadowolony z projektu to teraz zmień go na negatyw – sprawdź czy z białych przestrzeni – świateł nie powstają jakieś potworki.
  • Doceń symetrię, warto rozważyć czy twoje logo może być symetryczne w całości albo w jakiejś części.

Etapy projektowania logo:

  1. Brief
  2. Moodboard
  3. Szkice
  4. Konsultacja z klientem
  5. Projekt logotypu (logo i typografii)
  6. Mock-up – sprawdzenie jak się sprawdza projekt w różnych sytuacjach
  7. Konsultacja z kientem
  8. Poprawski
  9. Akceptacja projektu.
  10. Przesłanie

Brief

Brief to dokument będący zbiorem pytań i odpowiedzi systematyzujących wiedzę w obrębie danego projektu. Zawiera wszelkie informacje opisujące przedmiot zlecenia – tzw. deliverables czyli to, co w efekcie współpracy zostanie dostarczone klientowi.

Jakie pytania powinny znaleść się w briefie:

  • O istotę projektu
  • O sytuacji rynkowej
Dobry research to podstawa, ale nie pozwól, żeby inspiracja przeszła w plagiat!
  • Adresat projektu (persona)
  • Preferencje stylistyczne i estetyczne
Niektóre z typów logo.
  • Dane techniczne
  • Budżet

Szkice i grid

  • spór o to czy zacząć od szkicu czy od gridu jest nie do rozstrzygnięcia, to zależy od tego jak wam wygodniej. Spróbujcie na oba sposoby.
  • Szkic ma być wykonany za pomocą ołówka, cyrkla, linijki na kartce białej lub dot. Jeśli nie macie specjalnego zeszytu to warto skorzystać z Gridzzly albo z papieru milimetrowego.

Wprawni graficy potrafią samodzielnie zrobić sobie grid:

Brief na Wasze logo!

  1. Istotą projektu jest stworzenie logotypu (czyli sygnetu i dobranie typografii) obrazującego problem społeczny, który wybraliście na poprzednich zajęciach. Projekt dobrze oprzeć na MAPIE MYŚLI – wypisz wszystkie skojarzenia/ hasła jakie masz z problemem, który wybrałeś (zrób skan albo wykonaj mapę w jakiejś darmowej aplikacji).
  2. Jeśli istnieją to przejrzyj konkurencyjne logotypy podobnych projektów – poszukuj ich na Instagramie, Behance i po prostu w Googlach, zapisz swoje inspiracje.
  3. Adresatem projektu są twoi koledzy. Ich ocena będzie decydująca. Oceniać loga będziemy za dwa tygodnie.
  4. Brak sprecyzowanych preferencji.
  5. Projekt logo należy przygotować w programie Affinity Design lub podobnym (ale o tym będzie na przyszłych zajęciach).
  6. Budżet projektu to 0 zł.

Zadanie

  1. Przygotuj prezentację w Power Point/ Prezi:
    • 1 slajd – Określ zwięźle problem – na zasadzie tytułu. Nadaj mu nazwę. Możesz ewentualnie dodać slogan. Nazwa problemu może być abstrakcyjna, jeśli podtytuł będzie jasno określał o co chodzi.
    • 2 slajd – Umieść swój moodboard jako jpg.
    • 3 slajd – Mapa myśli/ chmura skojarzeń – wypisz wszelkie pojęcia, nazwy kolorów, kształtów, rzeczowniki i czasowniki, skojarzenia z osobami mogą być najbardziej szalone – ważne by pobudzić swoją kreatywność. Wszystko oczywiście ma być związane z problemem.
    • 4 slajd. Umieść tutaj loga “konkurencji” które poruszają podobny problem.
    • 5. slajd. – swój najlepszy szkic wedle własnego uznania.
  2. Przygotuj 20 szkiców logo. Szkice możesz wykonywać na jednej kartce lub każdy na oddzielnej kartce. Szkice zeskanuj telefonem/ zrób zdjęcia i zapisz jako jeden plik PDF. Wybierz ten szkic, który uznasz za najlepszy i umieść go jako obraz w 5. slajdzie w prezentacji. PDF ze szkicami prześlij do zadania w Teams
  3. Prezentację i skany próbnych szkiców prześlij do logo do Zadania w Teams.

Your comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *